FAQ

Här hittar du svar på vanliga frågor

Har du problem med att beställa lösenord eller anmäla dig till en aktivitet? I vår FAQ har vi svarat på de vanligaste frågorna. 

 

Har du frågor om villkor för att boka utbildningar hos oss? Här hittar du våra bokningsvillkor.

Vill du veta hur vi hanterar personuppgifter? Läs vår integritetspolicy.

Har du frågor som inte besvaras i FAQ:en nedan? Kontakta oss.

Har du frågor om fakturor från oss? Mejla till ekonomi@svkom.se

 

 

Frågor och svar om distanskurser

Vilka olika distanskurser har ni?

Vi har två olika format för våra distanskurser, båda är digitala och genomförs via datorn var du vill. Den ena kallar vi On demand och den andra Live online. På varje kurssida informerar vi vilket format som kursen har.

Vad innebär distanskursen On demand:

  • Du anmäler dig till kursen precis som vilken annan kurs som helst.
  • Du får ett bekräftelsemejl med instruktioner och kan starta när du vill.
  • Du har tillgång till kursen online vilken tid på dygnet som helst. Tidsåtgången är ungefär 10 timmar totalt och du genomför kursen i din egen takt.
  • Du får tillgång till sex videoföreläsningar á 15-18 minuter under kursens gång som du kan titta på när du vill. Varje videoföreläsning innehåller en uppgift som du ska lösa. Kursen innehåller också text och länktips till ännu mer kunskap inom området.

Vad innebär distanskursen Live online:

  • Du anmäler dig till kursen precis som vilken annan kurs som helst.
  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Med moderna och interaktiva verktyg kan man ställa frågor och diskutera i grupp.
  • Tidsåtgången är angiven i texten om kursen.
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera.
  • Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.

Varför kan jag inte komma in på länken som jag fått skickad till mig?

Troligen handlar det om webbläsaren som du använder. Testa en annan webbläsare, det brukar fungera då.

Varför fungerar inte lösenordet?

Om lösenordet inte fungerar, skriv in ordet manuellt, inte kopiera och klistra in. Du kan även ha överskridit tidsperioden för access till siten om du nekas åtkomst.

Frågor och svar om Zoom

Varför har ni valt Zoom som verktyg för era kurser och webbinarier?

Vi har valt Zoom för att den är användarvänlig, har ofta bra bandbredd och många har möjlighet att använda plattformen, inte minst med en privat dator. Zoom har också de funktioner som vi och våra kursledare behöver för att kunna genomföra kurser och webbinarier på bästa sätt.

Kostar det att installera Zoom?

Nej, Zoom är helt gratis och installeras på datorn via tjänstens officiella hemsida.

Är det säkert att använda Zoom?

Vi använder olika lösenord till alla våra kurser och webbinarier. Det minimerar risken att obehöriga kan ansluta sig. Vi delar inte någon konfidentiell information eller personuppgifter via Zoom och använder de säkerhetsåtgärder som finns.

Mitt företag använder inte Zoom men jag har anmält mig till en av era kurser. Hur ska jag göra?

En av fördelarna med Zoom är att tjänsten kan användas webbaserat, vilket innebär att du inte behöver installera applikationen. Dock rekommenderas appen då flera funktioner finns där. Ett alternativ är att installera appen på din privata dator. Installera då appen via Zooms officiella hemsida. Då vet du att du har en säker version.

Om du är osäker hur ni använder Zoom inom ditt företag, fråga gärna internt vad som gäller. Det kan vara så att ni inte använder Zoom i era möten, men att ni kan använda den till externa möten.

Hur ansluter jag mig säkert till era kurser och webbinarier?

Vi skickar alltid ut lösenord till deltagare via mejl. Lösenorden är endast till anmälda deltagare. När du klickar på Anslut-knappen hamnar du oftast på ”väntlistan”. En administratör kommer då inom kort att ansluta dig till onlinemötet.

OBS. Se till att zoom-länken i mejlet stämmer – det enda rätta domännamnet är zoom.us. Klicka inte på andra länkar vars domän bara påminner om den riktiga domänen zoom.us. 

Inloggning & Mina sidor

Jag kan inte logga in

  • Se till att du loggar in med rätt mejladress.
  • Minns du inte ditt lösenord så klickar du på "Glömt lösenord?". 
  • Har du glömt vilken mejladress du använder så kan du testa att skriva in olika adresser i "glömt lösenord" tills systemet hittar korrekt adress.
  • Fungerar det ändå inte? Kontakta oss

Jag kan inte beställa nytt lösenord

  • Klicka på "Glömt lösenord" på sidan Logga in och skriv in din mejl. 
  • Får du inget mejl där du kan byta lösenord? Kolla i skräpposten.
  • Fungerar det ändå inte? Kontakta oss

Var hittar jag Min Sida och Projektplatsen?

På Min sida når du din projektplats om du går en utbildning hos oss. Du kan även uppdatera dina kontaktuppgifter och avboka dig från utbildningar och event.

  • För att komma åt "Min sida" måste du först logga in.
  • På paddan och i mobilen hittar du "Logga in" genom att fälla ned menyn (tre streck, även kallad för hamburgaren).   
  • När du är inloggad kommer du åt "Min sida" genom att klicka på ditt namn. Ditt namn hittar du på samma ställe som du tidigare såg "Logga in". Om du loggat in kan du även använda denna länk för att komma åt Min sida. 
  • När du loggat in så når du projektplatsen. 

Jag har en ny mejladress och kan inte återställa mitt lösenord. Hur gör jag?

  • Om du inte längre når mejladressen som du använder vid inloggning så måste du kontakta oss.

Bokning, kurs, event & faktura

Hur avbokar jag mig från en utbildning eller ett event?

  • Logga in på Min Sida, där ser du vilka aktiviteter du är anmäld till. 
  • Klicka på avboka.
  • Kan du inte avboka dig från en aktivitet så beror det troligtvis på att sista avbokningsdatum redan har passerat.
  • Följande villkor gäller vid avbokning:
    • Avbokning senast fyra veckor före kursstart – full återbetalning
    • Avbokning senast två veckor före kursstart – 50 procent återbetalning
    • Avbokning senare än två veckor före kursstart – ingen återbetalning
  • Läs mer om våra Bokningsvillkor.

Jag kan inte anmäla mig till en utbildning eller event

  • Problem med anmälningsformuläret brukar oftast bero på att du använder en för gammal version av din webbläsare. Du kan ladda ner en ny version eller en annan läsare via Surfa lyckligt. Har du inte möjlighet att uppdatera din webbläsare eller installera ytterligare en, går det även bra att surfa in på vår webbplats via en smartphone eller en padda.
  • Om du får ett felmeddelande när du försöker anmäla dig kan det bero på att det finns ett obligatoriskt fält som du inte fyllt i. Om så är fallet markeras fältet med ett rött utropstecken.
  • Har du fortfarande problem med anmälan? Kontakta oss

Jag har anmält mig till en aktivitet men inte fått något bekräftelsemejl. Är min bokning genomförd?

  • När du bokar dig till någon av Sveriges Kommunikatörers aktiviteter får du alltid ett anmälningsmejl som bekräftar att din bokning är mottagen. Du kan även se dina kommande aktiviteter under "Min sida". Om du inte fått ett anmälningsmejl nom 20 minuter, dubbelkolla att det inte har hamnat i din skräppost. Har du inte fått något mejl, kontakta oss.
  • Om kursen inte visas i dina kommande aktiviteter under "Min sida", är din bokning inte genomförd. Kontakta någon av Sveriges Kommunikatörers medarbetare för att få hjälp.
  • Ca tre veckor innan kursstart får du ett bekräftelsemejl från oss om att du fått plats vid kursen.

Varför måste jag ange faktureringsuppgifter när jag går ett kostnadsfritt event?

  • Vid lokala evenemang tar Sveriges Kommunikatörer ut en no show-avgift på 200 kronor, exklusive moms om du avbokar dig senare än 24 timmar innan aktiviteten. Du behöver därför alltid ange dina faktureringsuppgifter, även när evenemanget är kostnadsfritt. För mer information, se våra bokningsvillkor.

Kan jag avboka mig och ha kursen till godo?

  • Nej, du har anmält dig till ett specifikt tillfälle och anmälan är bindande. 
  • Har du inte möjlighet att gå och sista anmälningsdag har varit så kan du istället skicka en kollega.
  • Läs mer på våra Bokningsvillkor

Kan jag anmäla fler personer på en gång?

  • Tyvärr går det inte att anmäla flera personer på en gång till våra aktiviteter.
  • Kontakta oss om du vill veta mer eller behöver hjälp.
  • Vi erbjuder även uppdragsutbildningar som vi arrangerar på plats hos din arbetsgivare. 

Mitt företag är företagspartner, får jag rabatt på utbildningar?

  • Medlemskap i Sveriges Kommunikatörer är individuella och du måste vara medlem för att ta del av rabatten. 

Hur når jag kursdokumentationen efter ett kurstillfälle?

  • När du deltar på en kurs hos Sveriges Kommunikatörer kan du ta del av programmet/agendan fem dagar innan kursstart. Vid distanskurser får du tillgång till programmet via den digitala plattformen och vid en fysisk kurs mejlas uppgifterna till dig på förhand.
  • Kursmaterialet (PowerPoint, PDF, övningar) som visas under kursens genomförande finns tillgänglig på den digitala plattformen i fyra veckor efter avslutad kurs och vid fysisk kurs får du materialet via mejl eller länk.

Min arbetsgivare betalar medlemskapets serviceavgift men inte medlemsavgift. Hur gör jag då?

  • Det går utmärkt att dela upp din faktura så att du själv betalar medlemsavgiften på 150 kr och arbetsgivaren serviceavgiften, som är helt avdragsgill. När du registrerar dig som ny medlem kryssar du i rutan Delad fakturering i anmälningsformuläret. Är du redan medlem loggar du in på Mina sidor och går till Redigera mina uppgifter. Under avsnittet Fakturering väljer du Uppdelad fakturering.

Medlemskap

Vad innebär ett medlemskap i Sveriges Kommunikatörer?

  • Medlemskap i Sveriges Kommunikatörer är individuella.
  • Medlemskapet är ett effektivt sätt för kompetensutveckling: du kan gå kostnadsfritt på flera evenemang per år, vi ger dig nyheter och omvärldsbevakning och du får 25 % rabatt på våra kurser. 

Min arbetsgivare betalar serviceavgiften men inte medlemskapet. Hur gör jag?

  • Det går utmärkt att dela upp din faktura så att du själv betalar medlemsavgiften på 150 kr och arbetsgivaren serviceavgiften, som är helt avdragsgill. När du registrerar dig som ny medlem kryssar du i rutan Delad fakturering i anmälningsformuläret. Är du redan medlem loggar du in på Mina sidor och går till Redigera mina uppgifter. Under avsnittet Fakturering väljer du Uppdelad fakturering.
  • Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig. 

Är medlemskapet avdragsgillt för arbetsgivare?

  • Årsavgiften för medlemskapet är 1150 kr exklusive moms (150 kr i medlemsavgift och 1000 kr i serviceavgift).
  • Serviceavgiften är avdragsgill för arbetsgivare som betalar din avgift
 

Vad ingår i serviceavgiften?

  • Det som ingår i serviceavgiften är till exempel tjänster som nyhetsbrev och våra event, fri rådgivning i kommunikationsrätt hos advokatbyrån MarLaw, medverka på prisutdelningen av Stora Kommunikationspiset, rabatt på seminarier, rabatt på platsannonser samt rabatt på utbildningar och nätverk

Jag vill engagera mig i Sveriges Kommunikatörer

  • Sveriges Kommunikatörer består av ett stort nätverk utspritt över hela landet. Vi har programgrupper i flera regioner som arrangerar evenemang och aktiviteter.
  • Vill du engagera dig i en programgrupp och bli en så kallad ambassadör är du varmt välkommen att kontakta oss.  

Jag vill avsluta mitt medlemskap

  • Vill du avsluta ditt medlemskap? Kontakta oss så hjälper vi dig. 

Övriga frågor

Hur annonserar jag hos Sveriges Kommunikatörer?

  • Letar du nya medarbetare så är det ett bra alternativ att annonsera hos oss. Våra platsannonser syns på webbplatsen, i nyhetsbrevet och sprids i sociala medier.
  • Läs mer om att annonsera hos Sveriges Kommunikatörer.

Hittar du fel eller har förbättringsförslag på webbplatsen?

  • Om du hittar något som är fel eller har förbättringsförslag hittar du kontaktuppgifter på Kontakta oss.
loader
Laddar