Almedalsveckan 2022
Sveriges Kommunikatörer var på plats i Almedalen 2022 och arrangerade tre seminarier. Läs mer om dem och se de inspelade seminarierna i efterhand nedan.
Tisdag 5 juli
Att stärka och skydda varumärken i en oviss tid - vilka risker och möjligheter ser vi?
Är innebörden av begrepp som yttrandefrihet och källkritik i behov av revidering? Otillbörlig informationspåverkan ökar alltmer, men vad innebär egentligen påverkanskampanjer? Vem ljuger och vem kan avgöra vad som är sant?
Otillbörlig informationspåverkan ökar alltmer, men vad innebär egentligen påverkanskampanjer? Vem ljuger och vem kan avgöra vad som är sant? I det här seminariet djupdyker vi i vilket ansvar som vilar på organisationer, företag och myndigheter - och vilket ansvar medborgaren själv behöver ta för att avgöra vad som är sant. Vi reder ut begreppen och djupdyker i var ansvaret vilar och vad vi kan göra. Vi diskuterar vad vi kommunikatörer konkret kan göra i vår yrkesroll. Har vi verkligen högsta ledningens öra kring det utökade ansvaret och dagliga arbetet kring cybersäkerhet, fake-news och desinformation? Vi pratar också om vikten av att arbeta proaktivt med att skydda sitt varumärke och hur vi kan göra det. Det är minst sagt en djungel kring alla uttryck, så vi börjar där - med att reda ut begreppen.
Medverkande:
- Janne Elvelid, Head of Policy Meta Sverige och Finland.
- Anton Lif, Rådgivare Crisis Management, specialist på informationspåverkan, Combitech Sverige.
- Viveka Hirdman–Ryrberg, Kommunikationsdirektör, Styrelseordförande, Investor AB, Sveriges Kommunikatörer.
- Peter Fellman, Chefredaktör, Dagens Industri.
- Andrea Lewis Åkerman – Communications Manager Sweden and Finland Google.
- Moderator: Johan Eriksson, kommunikationschef PWC
Se det inspelade seminariet här:
Efterfrågad kompetens men ifrågasatt yrkesroll - hur mår kommunikationsbranschen egentligen?
Bra kommunikation är nyckeln till framgång i en omvärld som rör sig allt snabbare. Det är starkt efterfrågat, och med det kommer även orimliga krav på kommunikatörer, som toppar listan på yrkesroller som mår sämst. Vad behöver göras och vems ansvar är det?
Vikten av bra och engagerande kommunikation - intern som extern - skriver de flesta under på som nyckeln till framgång för företag, organisationer och samhällen i en omvärld som rör sig allt snabbare. Med fler hot än på länge är verktyget kommunikation starkt efterfrågad – genom, specialister och som proaktiva rådgivare. Med den ökade efterfrågan kommer även stundtals orimliga krav på både bred och specialiserad kompetens med långa dagar som följd. Dessutom ifrågasätts även antalet kommunikatörer fortfarande inom såväl den offentliga som i den privata sektorn. I en rapport som Skandia släppte i höstas toppar kommunikatörer listan som den yrkesroll som mår sämst – och på samma tema har Resumé kartlagt den eskalerande ohälsan bland våra byråer. Nu är det dags att ta ansvar för yrkesrollen kommunikatör. Vad behöver göras och vems ansvar är det?
Medverkande:
- Stina Liljekvist, Chief Communication & Marketing Officer, Skandia.
- Mattias af Geijerstam, Head of Corporate Communication, Swedbank.
- Yasmine Winberg, Chefredaktör, Resumé.
- Helena Westin, ordförande KOMM.
Se det inspelade seminariet här:
Hur varumärken kan differentiera sig och skapa värde genom syftesdriven kommunikation
Vad händer när man börjar kommunicera utifrån sitt why och har CSR som ledstjärna i sin marknadsföring? Syftesdriven kommunikation är mer relevant än någonsin och i många fall en förutsättning för att lyckas. Men det är lättare sagt än gjort. Hur kan varumärken använda sitt ”why” för att skapa samhällsnytta, relevans och tillit utan att fastna i greenwashing-fällan? Vi går igenom trender inom området, och konkreta tips på hur man som bolag kan agera och tänka för att lyfta sitt varumärke och skapa goda relationer till sina kunder och medarbetare.
Medverkande:
- Ebba Grythberg, Hållbarhetschef, Spotify.
- Jörgen Jedbratt, Senior partner och konsult, Kairos Future.
- Viveka Hirdman-Ryrberg, Ordförande, Sveriges Kommunikatörer.
- Maja Stridsberg, Affärsområdeschef, Westander.
- Moa Tyborn, SVP Corporate Communications and Marketing, Alektum Group.
- Moderator: Shoka Åman.
Seminariet arrangeras av Alektum Group och Sveriges Kommunikatörer.
Almedalen 2019
På måndagen den 1 juli 2019 diskuterade vi kommunikation och ledarskap i en tid av agila arbetssätt, flexibilitet och ständig förändring. På tisdagen den 2 juli 2019 arrangerar vi ett fördjupande samtal om mediers och kommunikatörers roller i den levande demokratin som utmanas av desinformation, budskapsöverflöd, klickmonster, populism och åsiktskorridorer.
Bland gästerna fanns bland annat Emanuel Karlsten, journalist, Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Investor och Siri Wikander, Director of People Growth på Scandic Hotels.
Nedanför kan du se våra livesändningar från Almedalen.