Ann Sonne svartvit

“Bra kommunikation bygger på att många bäckar små skapar ett starkt varumärke”

Publicerad: 27 jun 2022

MIN KARRIÄR | Hur gör du för att nå din drömkarriär? Ann Sonne är kommunikationschef på Budbee och styrelsemedlem i Sveriges Kommunikatörer. Vi har pratat med henne om de vägval som leder oss genom arbetslivet, och hur du gör för att nå dina karriärmål.

Ann Sonne: Så når du dina karriärdrömmar

Enligt Ann Sonne ligger det mest intressanta kommunikationsarbetet i gränslandet mellan affärsutveckling och bredare samhällsfrågor. Idag är hon kommunikationschef på Budbee, men hennes karriär tog fart då hon som nyutexaminerad började arbeta som konsult på JKL.

 

– Jag har alltid jobbat med kommunikation, men i grunden är jag ekonom med examen från Handels. Efter examen började jag direkt på JKL som konsult inom kommunikation, där jag tyckte det var otroligt roligt att arbeta med välkända varumärken. Efter det hamnade jag på IKEA i några år, där jag arbetade med global kommunikation både inom varuhusen och sedan med alla IKEA:s varumärken. Idag är jag kommunikationschef på Budbee, som just nu befinner sig mitt i en otroligt spännande tillväxtresa.

 

Ann berättar att kombinationen av samhälls- och affärsintresse har gjort att hon alltid varit intresserad av att nå en ledarskapsroll. Hon tar sig gärna an de stora frågorna, där strategiska och strukturella utmaningar tillhör de roligaste uppgifterna.

Jag tycker att det är som roligast när kommunikation handlar om att växa och utveckla bolaget samtidigt som man tar hänsyn till en politisk dimension. Jag har haft förmånen att arbeta i just den sfären väldigt länge. I en ledarroll får du möjlighet att och vara med och forma hur bolaget utvecklas, vilket jag tycker är väldigt viktigt. Den andra delen av ledarskap handlar om att leda människor och hur vi skapar goda förutsättningar för varje medarbetare att kunna göra ett bra jobb.

 

Ann Sonnes tips för dig som vill ha en ledarroll inom kommunikation

Sätt dig in i affären. Ledarskap hänger ihop med att förstå bolaget eller organisationen som helhet. Det innebär att se vilka utmaningar och möjligheter som finns, och sedan identifiera hur kommunikation kan stötta de målsättningarna man har.

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Artikeln innehåller också:

  • 2 ytterligare tips för dig som vill ha en ledarroll inom kommunikation
  • 4 råd om hur du når dina karriärdrömmar i kommunikationsbranschen
loader
Laddar